Past er meer in koffers dan in rugzakken, en houden ze je spullen super veilig. Tunisian Air liet mijn koffer vallen toen hij in het vliegtuig werd geladen, en ik keek van een afstandje toe toen hij van de band viel. De hoek van mijn koffer is nog steeds beschadigd, maar gelukkig was er geen schade aan de Zeiss CP2 lens set die er veilig in zat, dus hij heeft zijn werk gedaan.
De twee duidelijkste verschillen tussen rugzakken en (flight)cases zijn het buitenmateriaal en de manier waarop je de spullen vervoert. Een koffer rollen in een luchthaven is geweldig, en scheelt gewicht op je schouders. Maar als je door minder goed geplaveide straten moet zwerven, kan een andere draagoplossing de voorkeur geven. Sommige merken hebben rugzak banden voor hun rollers, wat in bepaalde situaties geweldig kan zijn. Je wilt geen 50 kg aan spullen dragen over een strand van 2 km.
7 Nanuk 935
Beschermtas op wielen | €259 / $224
Nanuk (uitgesproken als na-nuuk) bouwt haar koffers voor onvergeeflijke omgevingen, en beschermt je essentials tijdens het fotograferen op set of onderweg. Hun koffers zijn in populariteit gestegen, terwijl ze hevige concurrentie ondervinden van PeliCase. Nanuk lijkt de overhand te hebben als het gaat om cameratassen, met brede kleurstellingen, inzetstukken en aangepaste opties.
Kenmerken
Voordelen
Nadelen
U kunt de Nanuk 935 kopen voor ongeveer €259 / $224
Switch-55 Backpack/Roller | €419 / $429
Mijn eerste statief was een Manfrotto, een 055XPROB die ik vaak overwoog te vervangen, maar nooit leek te vervangen. In de loop der jaren heb ik Manfrotto leren kennen als een betrouwbare leverancier van, nou ja, bijna elk camera-accessoire dat ik kan bedenken. Ik was misschien huiverig dat een 'accessoirefabrikant' een rugzak zou maken, maar ik had het helemaal mis.
Ik heb altijd gedroomd van een manier om mijn flightcases comfortabel te dragen, en Manfrotto levert met dit hybride systeem. De Manfrotto Pro Light Reloader Switch-55 is een goed ontworpen rollende rugzak hybride, met toegevoegde functies die je zou verwachten van een roller / koffer. Er passen comfortabel twee camerabody's in, naast een grote verscheidenheid aan accessoires, lenzen, batterijen, enz. Daarnaast kun je er een 15-inch laptop en een tablet in kwijt.
Wil je naar de volledige review springen die we eerder deden? Klik hier (link: https://www.diyphotography.net/i-found-the-perfect-roller-backpack-hybrid-the-manfrotto-reloader-pro-switch-55/)
Kenmerken:
Voordelen
Nadelen
U kunt de Manfrotto Pro Light Reloader Switch-55 kopen voor ongeveer 419 euro.
Adicam Standaard Camerakar €1100 $1200
De Adicam is misschien een minder bekende speler in de wereld van de camerakarren, maar hij heeft de afgelopen jaren zeker zijn strepen verdiend in de capabele handen van veel aspirant content creators. Deze karren zijn compacte, verplaatsbare en volledig aanpasbare werkplekken op locatie. Als je de juiste auto hebt, rijdt hij er zo in, zonder dat je hem zelfs maar hoeft in te klappen. Zijn redelijk gewicht van 38 kilo klinkt misschien niet uitnodigend, maar wat als ik je vertel dat je er tot 200kg aan spullen op kunt vervoeren? Ik heb ooit 80 kg in een camerarugzak vervoerd, maar zal die stunt nooit herhalen.
Kenmerken:
Voordelen
Nadelen
Je kunt de Adicam Standaard Camerakar kopen voor ongeveer €1100 $1200
Doe je er liever een DIY? Bekijk dan deze video die we vorige maand behandelden (link: https://www.diyphotography.net/how-to-put-together-your-own-photo-and-video-cinematography-cart/ )
Of het nu uw eerste, tweede of mogelijk de volgende tas is die u koopt, het zal geen gemakkelijke keuze zijn. Maar hier zijn enkele dingen die u zich kunt afvragen om u te helpen bij deze beslissing:
* Wat wil ik meenemen - waar moet het in passen, en als dat van dag tot dag verandert, moet mijn tas dan mee kunnen veranderen?
* In welke situaties / omstandigheden wil ik mijn tas meenemen - all weather, vliegtuig, of meestal achterin de auto?
* Wat ben ik bereid uit te geven? - veel tassen worden geleverd met 10, 20 of zelfs levenslange garantie. Is dit iets wat je interesseert, maakt dit het makkelijker om voor een iets duurdere optie te gaan? Dit valt samen met "hoe lang wil ik dat mijn tas meegaat?.
* Hoe is de ergonomie? Misschien wel de belangrijkste van allemaal; ga naar een winkel of misschien een vriend die de tas heeft die je zoekt, en pas hem. Ik heb winkels gezien waar ze gewichten op camera-plus-accessoires formaat hebben, zodat je de tas kunt passen met wat gewicht erin. Een andere, meer eenvoudige optie is om je spullen mee te nemen naar een winkel en te kijken of alles past.
* Wat zal mijn toekomst brengen? Nee, ik bedoel niet "zal ik mooi zijn, zal ik rijk zijn?", maar als je op het punt staat een behoorlijk groot, zwaar statief aan te schaffen of je lenzenpakket wilt uitbreiden, is het misschien verstandig om aan de toekomst te denken als je een tas koopt.
* Hoe vaak zal ik hem gebruiken - dit lijkt stom, maar een fotograaf die in een studio werkt, heeft misschien geen outdoor-camerarugzak van 60 liter nodig, en is misschien tevreden met een trolley en een dagrugzak. Denk na over het soort opnamen dat u in de nabije toekomst gaat maken en denk na: heeft deze tas de functies die ik daarvoor nodig heb? Neem je dezelfde tas mee voor een weekendje weg naar het buitenland? Zo ja, overweeg dan iets dat je kunt aanpassen.
* Wordt het geleverd met een Camera Cube / ICU of moet ik die apart kopen? De aanschaf van optionele, maar zeer noodzakelijke onderdelen voor uw tas kan snel duur worden. Controleer of de tas wordt geleverd met een regenhoes, en kijk wat een camera cube u kan kosten. Een tweede cube voor bijvoorbeeld flitser accessoires naast een cube voor bijvoorbeeld een drone set kan echter geweldig zijn, en bespaart u een hoop gedoe met het opnieuw inpakken van uw tas.
* Toegankelijkheid is iets om rekening mee te houden. Als je gewoon je spullen van A naar B brengt, heb je geen snelle toegang tot de camera nodig. Als je gewoon van je huis naar de auto naar de studio gaat, heb je misschien geen handige H2O blaas of IcePick mounts nodig.
No two photographers nor gear-needs are the same. I’m happy to see a lot of different options in backpacks across the field, both in terms of specs, colorways and even environmental choices. Though the market seems saturated in carry solutions, there are always companies who come up with amazing new features, designs and innovations.
Getting a bag that suits your creative needs will make you a happy creator. When I secured my first serious gig, I got myself a brand new hard-case, which was a horrible thing to lug to the other side of an unknown city, by foot. Knowing what gear to bring, and what to leave at home is a whole other skill.